Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Sypialne autobusy Twilinera wyruszają w Europę

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
28-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-08-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Nocą przez Europę – nie pociągiem ani samolotem, lecz autobusem przypominającym klasę biznes. Szwajcarski startup Twiliner od listopada uruchamia pierwsze linie sypialnych autokarów z fotelami rozkładanymi do pozycji łóżka, barem i przebieralnią. To projekt, który ma łączyć ekologię z komfortem, ale i stawia pytanie: czy pasażerowie zapłacą ponad 150 euro za sen na kołach?

Jesienią 2025 r. Europa zobaczy nowy rodzaj nocnej podróży. Szwajcarski startup Twiliner uruchamia pierwsze linie autobusowe z fotelami rozkładanymi do pozycji „lie-flat”, barem i przebieralnią. W zamyśle to alternatywa dla nocnych lotów i pociągów – bardziej kameralna, bardziej ekologiczna, a przy tym zgodna z rygorystycznymi normami bezpieczeństwa.

Z Zurychu do Amsterdamu i Barcelony

Pierwsze trasy ruszają w listopadzie. Jeden autobus pojedzie z Zurychu przez Bazyleę, Luksemburg, Brukselę i Rotterdam do Amsterdamu (ok. 12 godz. 15 min), drugi – przez Gironę do Barcelony (ok. 14 godz. 15 min). W pierwszych tygodniach kursy będą odbywać się kilka razy w tygodniu, a w 2026 r. staną się codzienne. Z Brukseli pierwsze odjazdy zaplanowano już na 14 listopada.

Za obsługę odpowiadają partnerzy przewozowi – belgijski Staf Cars i luksemburski Voyages Emile Weber, który wcześniej poprowadził rundę finansowania Twilinera. Każdy kurs obsługiwany jest przez dwóch kierowców, co przy zaledwie 21 miejscach w autobusie znacząco podnosi koszty.

Sam pojazd to dwupokładowy autokar z 18 fotelami na górze i trzema na dole. Fotele rozkładają się jednym przyciskiem w pełne łóżko, a pasażer dostaje dodatkowo poduszkę i koc. Na pokładzie jest wi-fi, gniazdka, lampki, stoliki i małe schowki. Na dolnym pokładzie znalazła się przestronna toaleta, przebieralnia i snack-bar. Przerw w podróży nie przewidziano – poza zmianą kierowców. Dzieci poniżej 5 lat nie są przyjmowane, a starsze wyłącznie pod warunkiem umiejętności zachowania ciszy nocnej.

Komfort w cenie lotu

Podróż tania nie będzie. Bilet Zurych–Bruksela kosztuje ok. 180 euro, Zurych–Amsterdam od 150 CHF (około 158 Euro), Zurych–Barcelona od 167 CHF (około 175 Euro). Twiliner oferuje trzy taryfy – od bezzwrotnych po elastyczne z możliwością zmiany terminu. Startup podkreśla, że cena obejmuje komfort podróży nocą i oszczędność noclegu w hotelu.

Atutem ma być też ekologia. Twiliner wylicza, że przejazd autokarem na paliwie HVO oznacza nawet o 85 proc. niższą emisję CO₂e niż lot. Pasażerowie unikają też transferów lotniskowych i kontroli bezpieczeństwa – co dla wielu ma być równie ważne jak redukcja śladu węglowego.

Nowy rozdział czy luksusowy eksperyment?

Autobusy sypialne nie są pomysłem całkowicie nowym – w latach 2011-2017 podobny produkt oferował Megabus Stagecoach na trasach Szkocja–Londyn, ale były to klasyczne koje, które nie spełniały współczesnych norm. Twiliner chwali się, że jako pierwszy opracował system pasów bezpieczeństwa i pozycji leżącej zgodny z europejskimi regulacjami (UNECE R16 i R107). Rozwiązanie testowano we współpracy z ośrodkami BFH i DTC, a projekt został doceniony także na targach Busworld i w konkursie iF Design Award 2025.

Ambicje są duże – w trzy lata nocne autobusy mają połączyć 25 największych miast Europy i uzupełnić sieć nocnych pociągów. Pytanie jednak, czy pasażerowie zaakceptują wysoką cenę i kameralną pojemność pojazdu. Twiliner balansuje bowiem między biznes klasą a autokarowym eksperymentem – i dopiero rynek pokaże, czy nocny sen na kołach stanie się nowym rozdziałem europejskiej mobilności.

Na marginesie warto dodać, że sprzedaż biletów na pierwsze kursy już ruszyła, a Twiliner celuje w dwie konkretne grupy klientów: osoby obawiające się latania oraz świadomych ekologicznie podróżnych. Startup chętnie odwołuje się do przykładów z Azji i Ameryki Południowej, gdzie podobne autobusy funkcjonują od lat – z tą różnicą, że tamte nie spełniają norm bezpieczeństwa obowiązujących w Europie. Na pokładzie nie znajdziemy prysznica, jedynie toaletę i przebieralnię, co podkreśla, że jest to raczej komfortowa podróż nocą niż pełne „hotelowe doświadczenie”. W branży transportowej o Twilinerze mówi się już jako o jednym z najgłośniejszych debiutów ostatnich lat.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

FlixBus startuje z LNG w Polsce

Komunikacja

FlixBus startuje z LNG w Polsce

FlixBus 29 maja 2025

ADL przedstawia autobusy elektryczne nowej generacji

Komunikacja

ADL przedstawia autobusy elektryczne nowej generacji

Przemysław Farsewicz 14 listopada 2023

17 unijnych linii ma stosować greenwashing

Komunikacja

17 unijnych linii ma stosować greenwashing

Mateusz Kieruzal 03 lipca 2023

Powiat słupski na zakupach. Celem kolejne nowe pojazdy

Prawo & Finanse

Powiat słupski na zakupach. Celem kolejne nowe pojazdy

Prawo & Finanse

Eksperci: Zmiany w sektorze transportu muszą być gruntowne

Prawo & Finanse

Zobacz również:

FlixBus startuje z LNG w Polsce

Komunikacja

FlixBus startuje z LNG w Polsce

FlixBus 29 maja 2025

ADL przedstawia autobusy elektryczne nowej generacji

Komunikacja

ADL przedstawia autobusy elektryczne nowej generacji

Przemysław Farsewicz 14 listopada 2023

17 unijnych linii ma stosować greenwashing

Komunikacja

17 unijnych linii ma stosować greenwashing

Mateusz Kieruzal 03 lipca 2023

Powiat słupski na zakupach. Celem kolejne nowe pojazdy

Prawo & Finanse

Powiat słupski na zakupach. Celem kolejne nowe pojazdy

Prawo & Finanse

Eksperci: Zmiany w sektorze transportu muszą być gruntowne

Prawo & Finanse

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij